Kiterjesztett valóság (AR) » Ipari, oktatási és kereskedelmi alkalmazások

A kiterjesztett valóság (Augmented reality, AR) egy újonnan megjelenő technológia, amely a digitális információt a valós környezettel kombinálja. Lehetővé teszi, hogy digitális objektumok hozzáadódjanak egy valós képhez.

A virtuális tárgyak vagy információk a valós világban jelennek meg, például okostelefonok kijelzőjén, speciális szemüvegekben vagy headset segítségével. Ez lehet például közúti jelzés vagy információ a szervizmunkások számára, akik a valós tárgyat a táblagépük kameráján keresztül figyelik.

A kiterjesztett valóságot az ipar, a kereskedelem és az oktatás számos területén használják.

Útmutatónkból megtudhatja, hogyan működik a kiterjesztett valóság, és milyen lehetőségeket rejt magában a vállalkozások számára.



Hogyan működik a kiterjesztett valóság?

A kiterjesztett valóság a kamera képére további elemek felhelyezését jelenti. A felhasználó lényegében úgy látja a környezetét, mintha szabad szemmel látná, és közben további AR-funkciókat használ. A technológia egy vagy több kamerát használ a valós környezet rögzítésére és elemzésére. A digitális tartalom, például képek, szimbólumok, szövegek, videók, rajzok vagy 3D modellek ezután valós időben kerülnek a valós környezetre. Ezek az anyagok dinamikusak, és alkalmazkodnak a felhasználó mozgásához vagy cselekvéseihez. Az eszközben lévő érzékelők meghatározzák, hogy a felhasználó éppen milyen irányba néz, vagy milyen irányban tartja a kijelzőt. A kijelző ezután követi a fej vagy a kéz mozgását, és intuitív módon megmutatja, hogy mi történik a felhasználó mellett, mögött vagy felett. Az alkalmazástól függően a kiterjesztett valóság az információk megjelenítésére korlátozódik, vagy a felhasználó gesztus- és hangfelismerés segítségével interakcióba léphet a virtuális objektumokkal, és például terveket készíthet, további információkat hívhat elő, vagy nagyíthatja a képet. Minél jobb a képminőség, annál zökkenőmentesebben olvadnak össze a virtuális tárgyak a valósággal, és annál professzionálisabbak a lehetséges alkalmazások.



Mi különbözteti meg a kiterjesztett valóságot a virtuális valóságtól?

A kiterjesztett valóság és a virtuális valóság (VR) a valós és a virtuális szférát egyesítő folyamatok. A fő különbség a valóság és a virtualitás kombinációja: a kiterjesztett valóság digitális elemekkel egészíti ki a valós környezetet, míg a virtuális valóság teljesen mesterséges környezetet hoz létre. Ez egy fokozatos átmenet a hétköznapi valóság és a számítógép által generált, teljes virtualitás (VR) között.


AR: Kiterjesztett valóság – a valós világ plusz egy átfedő hatás

Az AR-alkalmazások a valós környezetet mutatják meg, és háromdimenziós hivatkozást hoznak létre a virtuális elemekre. Az érzékszervi észlelés a valóságra összpontosít.


VR: Virtuális valóság – teljes elmerülés

A VR-alkalmazások ezzel szemben elszigetelik a felhasználót a valós világtól, és egy virtuális világba helyezik át, amelyet például egy headset segítségével fedezhet fel. A 360 fokos környezetet, minden tárgyat és érzékelést a számítógép generál. A helyiségek és a valós tárgyak, például a felhasználó keze vagy egy csengő virtuálisan újrateremtődnek, és az érzékelés a virtuális világon keresztül történik. A kézben lévő érzékelők és vezérlők vagy a kézfelismerés a mozdulatokat és gesztusokat átviszik a virtuális világba. Ez lehetővé teszi a szobákban való járkálást, valamint a tárgyak megfogását és mozgatását.


Az AR és a VR számos iparágban és helyzetben számos lehetséges alkalmazással rendelkezik. A kiterjesztett valóság például interaktív utasítások adására vagy a gépek működésének egyszerűsítésére használható. A VR-t elsősorban szimulációra, termékfejlesztésre és a szórakoztatóiparban használják.

Az AR és a VR az elmélyülés mértékében is különbözik, azaz a tökéletes szimuláción keresztül a mesterséges világban való teljes elmerülésben. A virtuális valóság magas fokú elmélyülést jelent, amelyben a felhasználó gyakorlatilag nem is tudja, hogy egy mesterséges világban van. Az érdeklődők például úgy járhatnak be egy új épületet, mintha az egy valódi épület lenne, még akkor is, ha egyelőre csak a tervek léteznek. A kiterjesztett valóságot alacsony szintű elmélyülés jellemzi: a felhasználó látja, hallja és érzi a való világ elemeit.

Az AR és a VR között helyezkednek el a kiterjesztett virtualitás (AV), a kevert valóság (MR) és a kiterjesztett valóság (XR), ahol a valóság és a virtualitás különböző mértékben kombinálódik. Ezeken a területeken a 3D vizualizáció túlmutat a szokásos rétegeken.



Hogyan profitálhatnak a vállalatok a kiterjesztett valóságból?

A kiterjesztett valóság magas szintű fejlődést ért el, és egyre több vállalat fedezi fel annak előnyeit, hogy az információkat oda juttatják el, ahol valóban szükség van rá.

A szabad és rugalmas munkafolyamatok felgyorsítják a meglévő vagy új folyamatokat, amelyek segítenek a vállalatoknak optimalizálni a termékfejlesztést, lerövidíteni az innovációs ciklusokat és csökkenteni a karbantartási költségeket.

A kiterjesztett valóság alkalmazások számos előnnyel járnak a vállalkozások számára, különösen az együttműködés, a segítségnyújtás és a tanulás területén. Az AR lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy olyan feladatokat hajtsanak végre, amelyeket e technológia támogatása nélkül nem tudnának elvégezni, és amelyek speciális tudást igényelnének, vagy nem lennének olyan egyszerűek és hibamentesek. A kiterjesztett valóság támogatásával például egy szerviztechnikusnak már nem kell a különböző géptípusok minden részletét elsajátítania, és így is gyorsan és a megfelelő módon végezheti el a karbantartási és javítási munkákat.

Az alábbiakban összefoglaljuk a vállalatok számára jelentkező előnyöket:

Mobil munkavégzés készülék nélkül

Egyszerűsített papírmentes munkavégzés vagy mobileszközön AR szemüveggel.

Hatékonyság és termelékenység

A kiterjesztett valóság javítja a valós világ érzékelését és egyszerűsíti a vele való interakciót. Az AR-technológia vizuális utasítások vagy kiegészítő információk nyújtásával segítheti a dolgozókat az összetett feladatok gyorsabb és pontosabb elvégzésében. Például egy gépjavításon dolgozó technikus felveheti az AR-szemüveget, hogy lépésről-lépésre történő utasításokat és műszaki adatokat láthasson.

Munkafolyamat-optimalizálás

Az adatok vagy elemzések valós idejű megjelenítésével a kiterjesztett valóság segítségével a vállalatok szerkeszthetik, optimalizálhatják, automatizálhatják és racionalizálhatják folyamataikat.

Innováció és kreativitás

A virtuális tartalom megjelenítése a valós világban segíthet a vállalatoknak különböző forgatókönyvek vizualizálásában, és így új termékek és szolgáltatások kifejlesztésében vagy javításában. Egy AR-alkalmazást használó tervező például interaktív módon összehasonlíthatja egy termék különböző formáit vagy anyagait, vagy szerkesztheti a felületeit.

Vevői elégedettség és hűség

A potenciális ügyfelek az AR-rendszerek segítségével tesztelhetik a termékeket, és személyre szabott ajánlatokkal találkozhatnak, mielőtt megvásárolnák azokat. Például egy ügyfél egy AR-alkalmazást használhat az okostelefonján, hogy megnézze, hogyan fog kinézni egy bútor vagy háztartási gép a saját otthonában, vagy hogy egy új jármű befér-e a garázsába. Az AR szoftverek és játékok felhasználhatják a játékélményt a vásárlási döntések ösztönzésére és az ügyfelek hűségének növelésére.



Mik a kiterjesztett valóság konkrét felhasználási területei?

A kiterjesztett valóság célja az ipar és a kiskereskedelem folyamatainak optimalizálása. Íme néhány fontos gyakorlati felhasználási példa:

Együttműködési lehetőség harmadik felekkel

A javítás során a szerviztechnikus távsegítségen keresztül támogatást és útmutatást kaphat egy helyszíni szakértőtől.

Decentralizált együttműködés, anélkül, hogy a fél világot be kellene utazni, valamint a telephelyek és alkalmazottak hálózatba kapcsolására.


Karbantartás és javítás

A gyártógépek és rendszerek karbantartási és javítási tevékenységei összetettek.

A helyszínen általában kevés a speciális tudással rendelkező ember, ami azt jelenti, hogy általában külső szakembereket kell igénybe venni. Az AR-képes berendezések azt is lehetővé teszik, hogy a kevésbé képzett személyzet maga végezze el a megelőző karbantartást, így időt és pénzt takaríthat meg, mielőtt meghibásodásra kerülne sor.


Beépítés, szabványos képzési folyamatok

Irányított utasítások és digitális munkalépések az alkalmazottak számára, valamint minden fontos részlet virtuális elemként a gyors és hibamentes gyártásvégrehajtás érdekében. A központilag összegyűjtött tudás minden alkalmazott számára elérhető, függetlenül a tartózkodási helyétől. Az AR-kompatibilis képzés akkor is előnyös, ha a tényleges műveletek nagyon veszélyesek, vagy költséges állásidő lép fel.


Kereskedelem és marketing

Az értékesítési munkatársak valósághű termékképeket mutathatnak be az üzleti partnereknek és ügyfeleknek okostelefonon, táblagépen vagy szemüvegen, mielőtt azok elkészülnének. A mesterséges intelligenciával való interakció nagyobb személyre szabottságot eredményez.


Komissiózás és logisztika

A Pick-by-Vision virtuális elemeket használ a rendelések komissiózásához a raktárakban.

Az adatszemüvegek mobil hozzáférést biztosítanak a vállalati dolgozóknak az ügyfél- és helyzetfüggő adatokhoz, mint virtuális objektumokhoz, ami növeli a komissiózás hatékonyságát.


Navigáció és tájékozódás

A navigációs és tájékozódási utasítások bemutatása, valamint az épületek aktuális vonatkozásaira vonatkozó információk előnyökkel járnak a turisztikai és a látogatói menedzsment szektor számára.


Vásárok és rendezvények

A virtuális kiállítások valós fizikai térbe vihetők át, bemutathatók és megtekinthetők. Ez csökkenti a szállítási költségeket, mivel nem kell minden kiállításnak fizikailag a helyszínen lennie. A kiterjesztett valóság lehetővé teszi a bemutatott termékek videókkal, fotókkal és műszaki adatokkal való kiegészítését is.