Virtuális valóság vállalatok számára » Hogyan vezetnek a sikerhez a virtuális élmények B2B környezetben
Létrehozva: 2023.05.19. | Olvasási idő: 8 perc
A virtuális dimenziókba való utazás már nem csak az a fikció, amit a "Star Trek" televíziós sorozatban az ISS Enterprise holofedélzetén láthattunk. A Virtual Reality (VR) már régóta valósággá vált.
Az első VR-szemüveg 1968-as feltalálása óta azonban sok minden történt a fejlesztés területén.
Az akkori adat-szemüvegek ugyan meglepően hasonlítottak a mai modellekhez, de olyan túlméretezettek voltak és nehéz kábelkonstrukcióhoz erősítették őket, hogy mennyezetre szerelhető lámpatestek nélkül nem lehetett őket használni.
Ráadásul a szemüveg a mai mércével mérve nem teljesen virtuális, hanem kibővített világ (augmentend) élményét tette lehetővé.
A VR már régóta több, mint egy játékfunkció
A virtuális valóság pedig már nem korlátozódik a játékiparra – bár még mindig ez az innováció egyik legnagyobb hajtóereje. Az 1990-es évek kezdeti VR-felhajtása és a 2010-es évek óta az Oculus, a Valve, a HTC és a Sony gyors fejlődése után az üzleti világ is felismerte a technológia előnyeit, és megtanulta a saját hasznára használni. A virtuális valóság "felnőtté" vált.
Mit értünk tulajdonképpen virtuális valóság (Virtual Reality - VR) alatt?
A virtuális valóság egy számítógép által generált környezet, amely lehetővé teszi a felhasználónak, hogy belépjen egy mesterséges, magával ragadó világba, és ott valós időben folytathasson interakciót. Egy háromdimenziós környezet jelenik meg a felhasználó számára, amelyet általában VR-szemüvegen keresztül érzékel. Mozdulatai révén a virtuális környezet ehhez igazodik, a jelenlét érzetét keltve.
A legtöbb ember hallott már a virtuális valóságról, és általában jól sejtik, mit jelent. Azonban gyakran (helytelenül) használják a "virtuális valóságot" általános kifejezésként vagy akár szinonimaként, amikor valójában a (részben) virtuális valóságok más formáit említik.
VR, AR, aR, MR – rövid kifejezés magyarázat:
A valóság (R) és a teljesen digitálisan létrehozott világ közötti spektrumot kiterjesztett valóságnak (XR) nevezik.
A digitális tartalom megélésének négy különböző módja van: a virtuális valóság (Virtual Reality - VR), a kiterjesztett valóság (Augmented Reality - AR), az asszisztált valóság (Assisted Reality - aR) és a vegyes valóság (Mixed Reality - MR) amik a belemerülési (Immersion) fokukban és interakciós lehetőségükben különböznek.
Mit jelent a belemerülés (immersion)?
Belemerülés (Immersion) –a virtuális világban való teljes elmerülés – ez a VR gyengesége és erőssége is.
Egyrészt az azt használó személy egy meghatározott területre korlátozódik (a való világban), nem mozoghat teljesen szabadon, és teljesen el van határolva a való világtól.
Másrészt nem vonják el a figyelmét a külső hatások, és teljesen el tud merülni a virtuális élményben.
Virtual Reality (VR)
A virtuális valóság (VR) – ahogy a neve is sugallja – egy teljesen digitálisan generált virtuális világ, amely teljesen körülveszi a felhasználót. A felhasználó VR-szemüveget visel, amely reagál a mozdulatokra és a vezérlőkkel való interakciókra, lehetővé téve számukra a navigációt és a virtuális világban való interakciót.
Ezért a VR különösen érdekes a szórakoztatóipar számára (filmek, játékok). De a VR-nek sok más területen is abszolút értelme van, mint például az orvostudományban, az építészetben vagy a gépészetben (hogy csak néhányat említsünk): Mivel a technológia valósághű tapasztalatokat szimulál, például az összetett folyamatok és eljárások megértése és képzése javítható.
Augmented Reality (AR)
A kiterjesztett valóság (AR) digitális objektumokat vagy információkat (szövegeket, képeket, videókat, virtuális objektumokat) valós időben illeszt be a valós világba – lényegében egy további réteget adva a valósághoz, és ezáltal kiegészítve azt. A felhasználó a való világban marad, de láthatja a virtuális elemeket kijelzőn (okostelefon, táblagép) vagy AR-szemüvegen keresztül, és korlátozott mértékben kommunikálhat velük.
Jó példa erre a „Pokemon Go” mobiljáték, ahol a mobiltelefon kamerájával valós környezetben láthatunk és örökíthetünk meg kis "szörnyeket". Az Instagram, a Snapchat és a TikTok szűrői szintén az AR egy formája. Maszkként hazudnak a valóság felett, de alkalmazkodnak a felhasználó arckifejezéseihez.
Assisted Reality (aR)
Az AR kvázi "alkategóriája" az úgynevezett asszisztált valóság (aR). Így nevezik azokat a nem interaktív 2D-s megjelenéseket, amelyeket például adatszemüvegen keresztül kapunk. Ezt a fajta megjelenítést az egyes autók szélvédőjére vetített navigációs és sebességmérő kijelzőkről ismerhetjük. A sofőrnek többé nem kell levennie a szemét az útról, hogy elolvassa az információkat.
Az aR olyan folyamatot vagy munkalépést támogat, amelynek során a digitális objektumok statikusak maradnak anélkül, hogy akadályoznák a felhasználó kilátását. A hangsúly továbbra is a való világon van.
Mixed Reality (MR)
A vegyes valóság (MR) ezzel szemben a virtuális és a kiterjesztett valóság keveréke. A speciális MR-szemüvegek (pl. Microsoft HoloLens) segítségével a valós és a digitális világ egyesül, így hibrid 3D-s környezet jön létre:
Ahelyett, hogy egyszerűen rétegként léteznének a valóság felett vagy előtt, a virtuális objektumok a valós világban horgonyoznak le – úgymond fizikai jelenlétet kapnak. Például, ha egy (virtuális) labda egy (valódi) asztal alatt van, csak akkor látható, ha a felhasználó lehajol. A felhasználó interakcióba is léphet velük. Például kivetíthet egy digitális dobfelszerelést a nappalijába, magához veheti a virtuális dobverőket, és elkezdhet zenélni.
A virtuális valóság és a kiterjesztett valóság számos lehetőséget kínál a vállalatoknak hatékonyságuk és eredményességük növelésére – minden iparágban. És a vegyes valóság, mint a legújabb innováció, szintén óriási lehetőségeket rejt magában a vállalatok számára. A lehetséges alkalmazások széles skáláját jelenleg sok helyen tesztelik, de a cégek már most elgondolkodhatnak azon, hogyan tudnák a technológiákat a legjobban beilleszteni vállalkozásukba.
Jelenleg a VR-t és az AR-t elsősorban animációra és megjelenítésre, fejlesztésre és prototípus-készítésre, valamint termékbemutatókra használják.
Járműipar
A járműipar már számos területen alkalmazza a VR-t, az AR-t és az MR-t. A kiterjesztett valóságot például a gyártásban használják, ahol az utasításokat és információkat az alkalmazottak látóterébe vetítik AR-szemüvegen keresztül. Ez segít csökkenteni a hibákat és végső soron hatékonyabbá tenni a gyártási folyamatokat.
A járművek tervezési és fejlesztési szakaszában azonban gyakran alkalmazzák a VR-t: a tervezési folyamat lényeges része egy teljes méretű modell létrehozása. A VR fejhallgatók segítségével a tervezők és mérnökök megjeleníthetnek egy virtuális 3D-s modellt, és külön-külön végigmennek az egyes részeken a problémák korai azonosítása és megoldása érdekében. Ez lehetővé teszi a prototípusok és tervek gyorsabb és költséghatékonyabb fejlesztését.
Gépgyártás
Mind a VR-t, mind az AR-t már széles körben használják a gépgyártás területén. Például a termékfejlesztésben vagy a gépek gyártásban. Anélkül, hogy egyetlen csavart is meg kellene lazítania, betekinthetünk a gépek és készülékek belső működésébe. Ez nemcsak a gyakornoknak segíti a tanulást, hanem a szakértők is hasznot húzhatnak a további információkból.
Például az eszköz-specifikus teljesítménymutatók működés közben közvetlenül a látómezőbe vetíthetők, ami viszont a folyamatok optimalizálását és ezáltal a hatékonyság növelését szolgálja.
Virtuális környezetben a mérnökök és tervezők VR fejhallgatók segítségével vizualizálhatják és tesztelhetik a gépi prototípusokat, mielőtt azok ténylegesen megépülnének. Ily módon a hibák és problémák a fejlesztés korai szakaszában azonosíthatók és kijavíthatók, így időt és pénzt takaríthatunk meg.
Ezzel szemben az AR -t gépkarbantartás és javítási munkákhoz használják. A technikusok vizuális utasításokat és információkat kapnak a gépalkatrészekről AR szemüvegen keresztül, ami segít a hatékonyabb és gyorsabb munkában.
Építészet
A VR és az AR használata az építészetben is nagy előnyökkel járhat. A tervezési szakaszban virtuális túrákkal mutathatók be az épületek és ingatlanok .
Az ügyfelek közvetlen visszajelzést is adhatnak, és változtatásokat hajthatnak végre az építkezés megkezdése előtt. Ezzel időt és költséget takaríthatunk meg. Az építési szakaszban az AR felhasználható az épület virtuális modelljének kivetítésére az építkezésre, hogy biztosítsa annak helyes elhelyezését és felépítését.
A belsőépítészetben az AR és a VR egyaránt segítséget nyújthat a tervezésben és a kialakításban azáltal, hogy a különböző helyiségekben különböző bútorokat és dekorációs lehetőségeket vizualizálnak. Ez különösen hasznos lehet az ügyfelek számára a tájékozott döntés meghozatalában.
Logisztikai ipar
A logisztikában az AR-t például raktározásban és áruszállításban használják. A raktári dolgozók a látómezejükbe átlátszó kijelzőre vetített adatszemüvegeken keresztül kapnak információt az áruk helyzetéről és tartalmáról.
Ez lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyabban dolgozzanak, és gyorsabban találják meg és szállítsák ki a megfelelő árut. Ez javítja a szállítások pontosságát és hatékonyságát, és segít elkerülni a késéseket.
A VR azonban nagyon hasznos lehet az alkalmazottak képzésében is a nehéz és veszélyes gépek kezelésének tekintetében. Ez lehetővé teszi, hogy a képzés biztonságos és ellenőrzött (mert teljesen virtuális) környezetben történjen, anélkül, hogy a gépeknek fizikailag rendelkezésre kellene állniuk – ami csökkenti a balesetek kockázatát.
Turizmus
A turizmusban az érdeklődők VR fejhallgatókkal gyakorlatilag előre meglátogathatják az utazási célpontokat. Ez megkönnyítheti annak eldöntését, hogy valóban el szeretne-e látogatni egy országba vagy városba. Vagy felkészülhet egy közelgő utazásra a helyi körülmények megismerésével.
Az AR-t viszont alátnivalók meglátogatására és történelmi helyszíneken használják. A turisták például megtekinthetik a romokat ősi pompájukban, miközben történelmi információkhoz jutnak, és így mélyebben megérthetik az ország kultúráját.
Az AR használatának a szállodaiparban is van értelme. Vagy azért, hogy az érdeklődők körbejárhassák a szállodát, vagy vizuális információkkal láthassák el a szálloda vendégeit – például virtuális szállodatérképpel és éttermekről és szolgáltatásokról szóló információkkal.
Egészségügy
Az egészségügyben mind a VR-t, mind az MR-t már használják például az orvosi oktatás és képzés javítására. Például a sebészek egy virtuális modellen gyakorolhatják az eljárást, mielőtt bonyolult műveleteket hajtanának végre.
Az AR-t is használhatják vizuális valós idejű információk megjelenítésére bonyolult műtétek során – például digitális elemeket lehet elhelyezni a páciens felett, hogy megfeleljenek az anatómiának. Ez pontosabb munkát tesz lehetővé, és minimálisra csökkenti a lehetséges szövődményeket. Lehetőségük van arra is, hogy támogatást kapjanak a világ minden táján tartózkodó kollégáktól és szakértőktől.
A VR nagy sikereket érhet el fóbiákkal, poszttraumás stresszel küzdő betegek kezelésében vagy fájdalomterápiában is. A betegek elmerülhetnek egy virtuális környezetben, amely elvonja a figyelmüket fájdalmukról, és segít ellazulni. Vagy részt vehetnek virtuális gyakorlatokon és terápiákban, amelyek segítenek a sérülések- vagy műtétek utáni rehabilitációban .
Légi- és űrközlekedés
A légi- és űrközlekedésben a VR-t elsősorban pilóták képzésére és oktatására használják.
A VR-t a fejlesztési és tervezési folyamatban is használják repülőgépek és űrjárművek összetett modelljeinek létrehozására és megjelenítésére. Ez lehetővé teszi a mérnökök és a tervezők számára, hogy optimalizálják a tervezést a fizikai prototípusok létrehozása előtt. Ezzel mind a fejlesztési időt, mind a költségeket megtakarítják.
Csakúgy, mint más iparágakban, az AR növelheti a hatékonyságot a repülőgépek és űrhajók karbantartásában és javításában. Például a technikusok vizuális utasításokat kapnak AR-szemüvegen keresztül, és részletes információkat kapnak a különböző repülőgép- vagy űrjármű-modellek alkatrészeiről és rendszereiről.
Rendőrség/katonaság és tűzoltóság
A VR és az AR használatából rendőrség, a tűzoltóság és a katonaság is profitál. Lényegesen rövidebb idő alatt a sürgősségi személyzet és a katonák jobban készülhetnek fel a vészhelyzetekre. A valós élethelyzetek és kihívásokkal teli helyzetek megtapasztalása az edzés során segít a nyugodt és megfontolt cselekvések gyakorlásában stresszes helyzetekben.
Valós műveletekben továbbiinformációk (taktikai térképek, ellenséges mozgások) valós időben vetíthetők ki a látómezőbe AR-szemüveggel, ami segít a stratégiaibb döntések meghozatalában veszélyes helyzetekben.
A jobbtaktikai tervezés érdekében virtuális modellek hozhatók létre hadműveleti helyszínekről vagy csataterekről a VR segítségével. Ott aztán vizualizálhatnak és eljátszhatnak különböző forgatókönyveket.
A drónok, robotok vagy távirányítású járművek irányítása is lényegesen precízebbé válik az AR segítségével.
Ingatlanipar
Az ingatlaniparban a virtuális valóságot arra használják, hogy a leendő vásárlók virtuális túrákat tegyenek. Ez időt és pénzt takarít meg, mivel a potenciális vevők vagy bérlők fizikai jelenlét nélkül is megtekinthetik az ingatlant az ügynökökkel együtt.
A virtuális környezetben az üres vagy befejezetlen ingatlanok is berendezhetők vagy újratervezhetők (Virtual Staging), hogy kiemeljék az ingatlanban rejlő lehetőségeket a leendő vevők számára.
Ugyanez vonatkozik a felújítások vagy nagyobb rekonstrukciós projektek tervezésére is. A VR vagy AR használatával az építészek, a tervezők és az ügyfelek navigálhatnak a virtuális modellek között, és áttekinthetik a változásokat a tényleges fizikai munka megkezdése előtt.
Pénzügy
A pénzügyek területén a VR elsősorban a virtuális találkozókat és a vizualizációt támogatja a pénzeszköz-kezelésben.
A VR headsetek használatával a pénzügyi tanácsadók virtuálisan találkozhatnak ügyfeleikkel konzultáció céljából. Időt és költséget takarít meg, ha egyik félnek sem kell fizikailag egy adott helyre utaznia.
Ha a vagyonkezelésről van szó, azAR felhasználható arra, hogy vizuális információkat nyújtson az ügyfeleknek portfóliójukról és befektetéseikről. Ez lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy azonnal lássák, hogyan teljesítenek befektetéseik, és milyen lépésekre van szükség céljaik eléréséhez.
Végül pedig az AR egy interaktív képzési környezetet is kínál, amelyben a (leendő) pénzügyi szakértők megtanulhatják megérteni és alkalmazni az összetett fogalmakat, hogy végül jobb tanácsot adhassanak ügyfeleiknek és megoldhassák az összetett pénzügyi problémákat.
Az iparágtól függetlenül minden vállalat használhatja a VR-t, az AR-t vagy az MR-t a vállalatánál az eredményesség növelésére. Legyen szó a termelésről, a marketingről és értékesítésről vagy a logisztika hatékonyságának növeléséről.
Egy másik nagy lehetőség a képzésben és továbbképzésben rejlik:
A VR révén az alkalmazottak veszélyes vagy összetett helyzetekben és vészhelyzetekben, biztonságos környezetben képezhetik ki magukat, és reális tapasztalatokat szerezhetnek anélkül, hogy kockázatok és költségek merülnének fel.
Gyártás
Azt mondhatjuk, hogy sok olyan terület van, ahol a kiterjesztett vagy vegyes valóság ésszerűen használható. Egy közülük a gyártás.
Ez már a gyár tervezésével kezdődik. A 3D-ben modellezett üzemek, gyártósorok és menekülési útvonalak a gyári padlóra vetíthetők az AR segítségével, így ellenőrizhető, hogy a gépet hol érdemes a legjobban elhelyezni. Ez lehetővé teszi a különféle opciók gyors és költséghatékony tesztelését és optimalizálását a tényleges gyár felépítése előtt. A virtuális tervezés lehetővé teszi a a tervezés gyenge pontjainak azonosítását, mielőtt költséges hibák lépnének fel az építésben vagy a gyártásban.
Ha minden elkészült, a rendszer virtuálisan üzembe helyezhető. Egy ilyen VR-t használó tesztüzemnek köszönhetően a hibák és sérülékenységek az üzembe helyezés előtt azonosíthatók és kijavíthatók, így elkerülhető a költséges termelési leállás.
Ezenkívül az AR előnyös lehet a fejlesztésnek és a termelésnek azáltal, hogy segít az adatok értelmes módon történő strukturálásában és elemzésében a munkafolyamat optimalizálása érdekében. A nagy, többdimenziós adatmennyiségek és a bonyolult kapcsolatok (nagy adatok) gyakran jobban megérthetők, ha térben ábrázolják őket, így sokkal kifejezőbbnek bizonyulnak.
Más, a termeléssel kapcsolatos hívószavak, amelyekben az AR nagyszerű támogatást nyújt a nagyobb hatékonyság érdekében, a következők: Smart Factory, Smart Building és Digital Engineering.
Formatervezés és termékfejlesztés
A VR felhasználható termékek és prototípusok fejlesztésére a tervezési folyamatok optimalizálására és felgyorsítására. A fejlesztők létrehozhatnak virtuális prototípusokat, és valósághű környezetben tesztelhetik azokat, mielőtt fizikai prototípusokat készítenének.
Karbantartás és javítási munkák
A kiterjesztett (AR) és az asszisztált valóság (aR) használata különösen alkalmas karbantartási és javítási munkákra.
A megfelelő szoftverrel ellátott távkarbantartásnak köszönhetően a helyszínen lévő alkalmazottak további információkat szerezhetnek a gépekről adatszemüvegen keresztül, és maguk végezhetik el a munkát. Vagy egy képzett szakember távolról csatlakozik, egy virtuális betekintéssel valós időben követhet mindent, utasításokat adhat a helyszíni technikusnak, majd ellenőrizheti, hogy mindent megfelelően végeztek-e el. Ma már nem szükséges folyamatosan szakembereket kiküldeni karbantartási munkákra, egyszerűbb problémák megoldására. Ezzel költségeket spórolhatunk meg.
A VR segítségével előre megtervezhetők és szimulálhatók a karbantartási és javítási munkák. A technikusok virtuális környezetben ellenőrizhetik a gépet vagy rendszert, és azonosíthatják a lehetséges problémákat, mielőtt azok a valós világban jelentkeznének. A virtuális környezet különösen alkalmas képzésre és továbbképzésre is. A munkalépéseket először ellenőrzött környezetben tanítják meg, mielőtt a való világban végrehajtanák azokat.
Logisztika és navigáció
A termeléshez hasonlóan a logisztikában is különösen hasznos az AR és az aR alkalmazása, hogy a digitalizáció során megszerzett nagy mennyiségű információ elérhető legyen a dolgozók számára.
A raktárkezelés részeként például a komissiózás optimalizálható, ha digitálisan generált nyilak segítségével a raktári személyzetet a leghatékonyabb útvonalon vezetik át a raktáron. Ezen kívül információk lekérhetők a termékek raktári elhelyezkedéséről, valamint tartalmukról és súlyukról, és valós időben ellenőrizhető a készletszint. Ezzel idő- és pénz spórolható meg. Veszélyre vonatkozó figyelmeztetések is megjeleníthetők a felhasználók számára, ami biztonságosabb munkakörnyezetet biztosít.
A hordozható, vezeték nélküli AR-szemüvegek használata lehetővé teszi, hogy a munkatárs két kézzel dolgozzon, mivel nem kell táblagépet vagy listákat tartania. Ez azt jelenti, hogy a munkalépések gyorsabban végrehajthatók, és a folyamat összességében hatékonyabbá válik.
Ezzel szemben a VR-t elsősorban új alkalmazottak képzésére használják. Megtanulhatnak eligazodni és hatékonyan végrehajtani a munkafolyamatokat a valódi raktár virtuális képében. Ugyanez vonatkozik például a targoncás képzésre. A védett virtuális térben lehetőség nyílik a kezdők hibáira a rakomány berakodása vagy a raklapok egymásra rakása során anélkül, hogy a való világban megzavarnák a folyamatot. Ezen túlmenően a balesetek kockázata jelentősen csökken.
Végül, amikor az áru kiszállításáról van szó, a járművezetők AR-szemüveget vagy mobil AR-alkalmazásokat használhatnak a legjobb útvonalak megtekintéséhez, forgalmi információk fogadásához és a szállítások hatékony megtervezéséhez.
Marketing és értékesítés
A magával ragadó technológiák valódi előnyt jelentenek, különösen a marketing és az értékesítés területén.
A VR-nek köszönhetően a termékek vagy teljesen virtuálisan bemutathatók bemutatótermekben és vásárokon, vagy virtuálisan kivetíthetők valós tárgyakra. A potenciális ügyfelek ezután interaktív módon fedezhetik fel ezeket a VR- vagy AR-szemüvegekkel, tesztelhetik a funkciókat, vagy bemutathatják nekik a különböző változatokat és konfigurációkat. Különösen a nagyméretű termékeket, mint például a gépi rendszereket, nem lehet egyszerűen bemutatni vagy visszacsatolás céljából gyorsan eljuttatni a vásárlóhoz.
Nem számít, milyen termékről vagy szolgáltatásról van szó, az eladók virtuálisan találkozhatnak ügyfeleikkel a VR segítségével, tanácsot adhatnak nekik, válaszolhatnak a kérdésekre és megvitathatják a termékeket. Az ügyfelek pedig virtuális mintákat vagy prototípusokat kaphatnak, és „helyszínen” tesztelhetik azokat a virtuális térben. Ez személyesebb és interaktívabb élményt tesz lehetővé, mint a hagyományos telefonhívások vagy e-mailek.
Az AR-t már egyre inkább integrálják az e-kereskedelmi alkalmazásokba. Az AR használatával az ügyfelek okostelefonjukkal vagy AR-szemüvegükkel vizualizálhatják a termékeket a valós környezetükben. Például az IKEA vásárlói az alkalmazás segítségével megnézhetik, hogyan nézne ki egy bútor a nappalijukban. Virtuálisan is felpróbálhat ruhadarabokat, vagy – akárcsak a Mister Spex esetében – tesztelhet különféle szemüvegmodelleket anélkül, hogy fizikailag birtokolná azokat. Ez megkönnyíti az online vásárlási folyamatot, és csökkenti a visszatérítést.
Együttműködés
A VR segítségével virtuális megbeszéléseket és együttműködést lehet lebonyolítani egy magával ragadó környezetben. A résztvevők együttműködhetnek és kommunikálhatnak egy megosztott virtuális környezetben, hogy döntéseket hozzanak vagy projekteket tervezzenek.
Egy másik előny a jobb együttműködés és kommunikáció. A VR lehetővé teszi, hogy a munkatársak különböző helyszíneken kommunikáljanak egymással és dolgozzanak együtt projekteken anélkül, hogy fizikailag ugyanabban a szobában kellene lenniük. És mégis megvan egy igazi együttműködés érzése, amely mást, mintha csak chaten, videohívásokon vagy megosztott dokumentumokon keresztül kommunikálnánk. Ez jelentősen növeli az együttműködés hatékonyságát, miközben időt és utazási költségeket takaríthatunk meg.
Nem számít, milyen típusú technológiát választ végül, a megfelelő felszerelés rendkívül fontos. Alapvetően 3 féle virtuális valóság eszköz van jelenleg a piacon.
- Önálló headsetek, amelyek kábelek vagy mobiltelefon nélkül működnek – minden technológia a szemüvegbe van beépítve
- Vezetékes headsetek, amelyeket – ahogy a neve is sugallja – kábelen keresztül számítógéphez vagy konzolhoz kell csatlakoztatni
- mobil headsetek, jobban mondva: olyan kijelzők, amelyekben egy okostelefon vagy táblagép szolgál processzorként és képernyőként.
VR felszerelés
A virtuális valóság (VR) használatának megkezdéséhez a következőkre van szükség:
VR-headset: A VR headset a legfontosabb eszköz a magával ragadó VR-élményhez. Különféle modellek találhatók a piacon, mint például a HTC Vive, az Oculus Rift vagy a Valve Index.
Erős számítógép: A legtöbb VR headsethez nagy teljesítményű számítógépre van szükség a VR-tartalom zökkenőmentes megjelenítéséhez. Általános szabály, hogy nagy teljesítményű processzorra, elegendő RAM-ra, gyors grafikus kártyára és elegendő portra van szüksége.
Nyomkövető rendszer: A legtöbb VR headsethez nyomkövető rendszerre van szükség a felhasználó mozgásának nyomon követéséhez a térben. Ez megtehető a helyiség körül elhelyezett külső érzékelőkkel, vagy magában a headsetben lévő integrált kamerákon keresztül.
Vezérlő: A VR-fejhallgatók gyakran speciális vezérlőkkel vannak ellátva, amelyek lehetővé teszik a virtuális világban való interakciót. A vezérlők gyártónként és modellenként eltérőek, de általában gombokkal, trackpadekkel vagy joystickkal vannak felszerelve a mozgások és műveletek vezérlésére.
- VR-kompatibilis szoftver: Végül, de nem utolsósorban szükségünk van VR-kompatibilis szoftverre is. Egyre több a VR-alkalmazás, a játéktól a szimuláción át egészen a kreatív alkalmazásokig. Itt mindig ellenőriznie kell a szoftver és a VR headset kompatibilitását.
Ne feledje: A VR gyakran helyet igényel a szabad mozgáshoz. Ezért mindenképpen ügyeljen arra, hogy elegendő hely legyen a helyiségben, és hogy a terület biztonságos legyen a sérülések és károk elkerülése érdekében.
MR felszerelés
Ha vegyes valóságot szeretne használni, erre van szüksége:
MR-kompatibilis eszköz: Megfelelő headset vagy átlátszó szemüveg az élmény biztosításához.
Erős számítógép: A vegyes valóság technológiája sokkal több számítási teljesítményt igényel, mint a virtuális valóság (VR) vagy a kiterjesztett valóság (AR).
Nyomkövető rendszer és vezérlő: A virtuális és a valós világ pillantás-, gesztus- és hangfelismerő technológiákkal kapcsolódik egymáshoz fejhallgatón vagy egy mozgásvezérlőn keresztül.
MR-kompatibilis szoftver
AR felszerelés
A kiterjesztett valóság (AR) kevésbé specifikus hardvert igényel, mint a VR. Amire szükség van:
AR-kompatibilis eszköz: AR-képes eszközre van szükség, például okostelefonra, táblagépre vagy AR-szemüvegre. A legtöbb modern okostelefon és táblagép rendelkezik AR funkcióval. Ha például az okostelefonokat nézzük, akkor egy minimum 6S verziójú iPhone vagy az ARCore-t támogató Android készülékek működni fognak.
AR-kompatibilis szoftverek vagy speciális alkalmazások.
Kamera és érzékelők: Az AR a kamera és az eszköz érzékelőinek felhasználásán alapul, hogy rögzítse a valós környezetet, és ráfedje a digitális tartalmat.
- Internetkapcsolat: Egyes AR-alkalmazások internetkapcsolatot igényelnek további tartalom letöltéséhez vagy más felhasználókkal való valós idejű interakcióhoz. A stabil internetkapcsolat különösen fontos, ha felhőszolgáltatásokat szeretne elérni.
A virtuális valóság használata a B2B környezetekben jelentősen megnövekedett az elmúlt években, és várhatóan a jövőben is tovább fog növekedni. A vegyes valóság jelenleg a virtuális valóság és a kiterjesztett valóság legjobb aspektusait ötvözi. Felmerül tehát a kérdés, hogy elértük-e már a lehetséges (virtuális) élmény csúcspontját, vagy hogyan folytatódhatnak innen a dolgok.
5G hálózatok elterjedése: Az 5G hálózatok bevezetése felgyorsítja a VR terjedését a B2B környezetben. Nagyobb sávszélességgel és alacsonyabb késleltetéssel lehetővé válik a VR-tartalom valós időben történő streamelése, így késés és megszakítás nélkül lebilincselő élményt nyújt.
Például az orvosok elméletileg a világ bármely pontjáról megoperálhatnák a betegeket olyan sebészeti robotokkal, mint a Da Vinci rendszer. Technikailag már nem jelentene problémát, ha a sebész Párizsban, de a beteg egy berlini műtőben lenne. A vegyes valóság szükségtelenné teszi azt a képernyőt, amelyen keresztül az orvosi csapat a testbe néz. A kamera képét ezután gyakorlatilag a sebész látómezeje elé vetítik.
Előrelépések a hardverfejlesztésben: A VR-hardverfejlesztés a következő néhány évben is folytatódni fog, ami nagyobb felbontást, jobb képminőséget és jobb nyomkövetési rendszereket eredményez. Ez még valósághűbb és magával ragadóbb VR-élményeket tesz lehetővé.
- Integráció más technológiákkal: A VR továbbra is szorosan integrálódik más technológiákkal, mint például a kiterjesztett valóság (AR), a vegyes valóság (MR), a mesterséges intelligencia (AI) és a dolgok internete (IoT). Ez lehetővé teszi még hatékonyabb megoldások létrehozását, amelyek javítják a vállalatok hatékonyságát és termelékenységét. Előrelépést jelentene az is, ha olyan technológiát fejlesztenek ki, amely a virtuális, a kibővített és a vegyes valóságot egy olyan rendszerré ötvözi, ahol az ember a használati esettől függően oda-vissza válthat közöttük.
Alapvetően egy biztos: a technológia folyamatos fejlesztése azt fogja jelenteni, hogy a VR, MR és AR alkalmazási területei tovább bővülnek a B2B környezetben, és egyre szélesebb körű alkalmazásokat tesznek lehetővé, amelyek még valósághűbb és magával ragadóbb élményeket kínálnak.